Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Wystartowała „bajkowa” kampania nt. łuszczycy

Joanna Morga

Najnowsza edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej nt. łuszczy - ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ - odwołuje się do znanych bajek, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na problem, jakim jest stygmatyzacja i odrzucenie osób z tym schorzeniem.


Fot. YouTube

Spot inaugurujący kampanię nawiązuje do baśni braci Grimm „Zaklęty książę”, która opowiada o księciu zamienionym w żabę (https://youtu.be/rQokHu7dA6o).

W informacji prasowej Dagmara Samselska, przewodnicząca Unii Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS, podkreśla, że bajki często przedstawiają ważne życiowe problemy i mogą odgrywać istotną rolę w edukacji oraz w kształtowaniu się postaw ludzi już od najmłodszych lat.

„Liczę, że zaskakująca i pouczająca historia naszych bohaterów, która odwołuje się do wspomnień z dzieciństwa i wartości, jakie niosą wiersze i baśnie znane nam wszystkim, wpłynie na zmiany postaw społecznych wobec osób chorych na łuszczycę” – komentuje Samselska, która jest inicjatorką kampanii.

W kampanię - podobnie jak w ubiegłorocznej edycji - zaangażował się kabaret Ani Mru-Mru, którego członkowie użyczyli głosów bohaterom spotów.

Cytowana w informacji prasowej konsultant krajowa ds. dermatologii i wenerologii prof. Joanna Narbutt przypomina, że łuszczyca jest niezakaźną, zapalną chorobą skóry, której pierwsze objawy najczęściej pojawiają się u młodych dorosłych – ok. 20. roku życia. Badania epidemiologiczne wskazują, że na łuszczycę w Polsce choruje około 1,2 mln ludzi. Mniej więcej 35 proc. z nich cierpi równocześnie na łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS).

„Ze względu na to, że zmiany chorobowe są widoczne, powodują one stygmatyzację - widać zmiany, inni o nie się pytają, przyglądają się im, a pacjenci mają Fot. YouTubepoczucie, że są gorsi” - tłumaczy prof. Narbutt. W związku z tym wstydzą się swojej choroby, zaczynają unikać towarzystwa, często tracą pracę albo przestają się uczyć. Ich jakość życia jest obniżona, mają depresję, często myśli samobójcze - wymienia specjalistka.

„Tę chorobę możemy leczyć, kontrolować objawy chorobowe i pomóc naszym pacjentom. Budujmy świadomość naszego społeczeństwa! Lepsza znajomość tej choroby, jej przebiegu, wesprze naszych pacjentów i pozwoli im lepiej funkcjonować w społeczeństwie!” – apeluje prof. Narbutt.

Niestety nie wszyscy chorzy są objęci adekwatną, skuteczną terapią, usuwającą widoczne objawy, zwraca uwagę Samselska. Jak zaznacza, utrudniony dostęp do skutecznej terapii w Polsce sprawia, że osoby z łuszczycą mają poczucie bezradności i tracą nadzieję na normalne funkcjonowanie społeczne i zawodowe.

„Chorzy są izolowani i ulegają wykluczeniu z normalnego środowiska społecznego - w szkole, w miejscu pracy, na basenie, na plaży, w salonie fryzjerskim. W efekcie unikają aktywności, życia towarzyskiego, wskazują, że czują się odrzuceni, mają poczucie nieatrakcyjności, smutku, wstydu” - tłumaczy Samselska.

Według Raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. 98 proc. pacjentów deklaruje negatywny wpływ łuszczycy na życie emocjonalne, 94 proc. – na kontakty towarzyskie, 70 proc. – na życie rodzinne, 68 proc. – na karierę zawodową, 38 proc. – na sprawność fizyczną, 17 proc. – na sferę intymną, a 21 proc. – na przebieg nauki.

Ciepłe dni są szczególnie trudne dla osób z łuszczycą, gdyż mimo wysokich temperatur nie odsłaniają one ciała, nie noszą ubrań z krótkimi rękawkami, krótkich spódnic, czy spodenek.

Mając to na względzie, pomysłodawcy kampanii zaplanowali na 24 sierpnia tzw. Dzień bez Kamuflażu, który odbędzie się na Placu Zamkowym w Warszawie. Ma on zachęcić chorych do „zrzucenia” zbędnej w upalne dni odzieży mającej ukryć zmiany łuszczycowe. Pomóc w tym mogą materiały, które pojawią się na stronie internetowej www.luszczyca.edu.pl. Będą to m.in.: krótki poradnik na temat tego, jak radzić sobie z nadmiernym zainteresowaniem zmianami łuszczycowymi ze strony innych ludzi, a także informacje na temat łuszczycy, które można będzie wydrukować i przekazywać osobom z otoczenia, aby mogły się upewnić, że łuszczyca nie jest chorobą zakaźną i dowiedzieć więcej na temat jej przyczyn i przebiegu.

Jak ocenia psycholog Agnieszka Bartczak, działania prowadzone w ramach kampanii ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ pomogą innym ludziom poznać i zrozumieć chorobę, a tym samym zmniejszyć lęk przed osobami, które na nią cierpią. „Skutkiem ma być większa akceptacja oraz lepsze funkcjonowanie osób chorych w społeczeństwie” - podsumowuje.

Kampania uzyskała patronat honorowy Rzecznika Praw Pacjenta, Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego, Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego oraz Unii Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS.

Jest realizowana dzięki wsparciu firm: Eli Lilly Sp. z o.o., Novartis Poland Sp. z o.o. i AbbVie Polska Sp. z o.o.

Informacje na temat wydarzeń zaplanowanych w ramach kampanii, spoty i aktualności można znaleźć na stronie internetowej www.luszczyca.edu.pl.

Data utworzenia: 24.07.2018
Wystartowała „bajkowa” kampania nt. łuszczycyOceń:

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aktualności

Lekarze odpowiadają na pytania